Czwarty Rozdział

Akademia Fotografii i Przedsiębiorczości w Białymstoku

?Fotograf jest tym, który powinien pozostawiać, czy lepiej: tworzyć, ślady swojego przejścia, ślady spotkania ze zjawiskami. To dlatego jest artystą?
François Soulages

Każda osoba trzymająca aparat w ręku podejmuje osobistą decyzję, w którym momencie nacisnąć spust migawki. Chwila ta zależy od osobistych doznań, wzruszeń czy wrażliwości. Zamykając ułamki przestrzeni w kadrze próbuje posiąść ją i czas, w którym została zawarta, aby móc zaświadczyć o tym wydarzeniu. Niezależnie od tego czy jest to czysta relacja w formie reportażu, dokumentu czy też działanie inscenizacyjne, fotograf stara się przekazać odbiorcy swoją prawdę. Dzięki doświadczeniom rozwoju fotografii jako sztuki, posiadamy świadomość, iż jest to medium o wielu obliczach. Potrafi pokazać rzeczywistość w jej prawdziwym werystycznym skupieniu, ale może również manipulować naszymi doznaniami. Dzięki tym właściwościom tworzywo obrazowania może dotknąć wszystkich wątków istniejącego bytu. Takie pojmowanie fotografii staramy się przekazać naszym studentom.
?Czwarty rozdział? to opowieść o ich dotknięciu tego co znajduje się poza granicą narzędzia, którym się posługują. Tego co jest dla nich codziennością ale i ważnym odkryciem.

Grzegorz Jarmocewicz
kurator wystawy

Akademia Fotografii i Przedsiębiorczości w Białymstoku, jako placówka edukacyjna ukierunkowała się na dwa etapy kształcenia. Pierwszym jest rozwój umiejętności twórczych, sposobu myślenia, postrzegania otaczającej rzeczywistości w inny sposób niż nauczeni byliśmy dotychczas. To zatrzymanie na szczegółach otaczającego nas świata, zauważanie niewidocznego kawałka egzystencji człowieka. Interpretacja sztuki, poznawanie jej, rozwój zdolności manualnych i podstaw sprzętowych zawarte są w tematyce kształcenia. Kolejny etap nauki, poświęcony jest rozwojowi indywidualności słuchacza, poznaniu innych form wizualizacji poprzez wkroczenie w ?nowe media?. Praktyczna nauka zawodu fotografa, oparta jest na pracy w studio, ćwiczeniach w plenerze lub specjalnie zaaranżowanych dla potrzeb tematycznych zajęć przestrzeniach. Słuchacze zapoznają się z obróbką cyfrową obrazu, zagadnieniami z fotoedycji, reportażu, filmu, dokumentu, fotografii reklamowej oraz intermedialnej.
Efektem podsumowującym kształcenie w AFiP jest praca dyplomowa, przygotowana pod okiem wybranego promotora. Pracownie szkolne prowadzone są przez specjalistów czynnych zawodowo w zakresie fotografii, filmu i sztuki, posiadających doświadczenie pedagogiczne. Są to: Beata Hyży-Czołpińska, Michał Heller, Grzegorz Jarmocewicz, Radosław Krupiński, Tomasz Markowski, Tomasz Michałowski, Piotr Mojsak, Marta Pietruszko, Agnieszka Rayss, Jowita Wiśniewska, Wojciech Wojtkielewicz.