DYCHOTOMIA to termin, którego rolę w naszym życiu rzadko sobie uświadamiamy pochłonięci codziennym zabieganiem. Tymczasem powinniśmy mieć stałą świadomość, że siła oddziaływania tego zjawiska to podstawa naszej egzystencji. Pojęcie dychotomii możemy rozpatrywać, nomen omen, w dwojakiej postaci. Dwudzielność występuje jako przeciwstawność i jako korelacja. Mamy dzień i noc, radość i smutek, dobro i zło, żywi i umarli, podział barw, ale także dwoje oczu, dwie nogi czy parę rąk, itd., jeśli natura lub nieszczęśliwy przypadek nie zakłóciły porządku naszego istnienia. Dobrze, że istnieje sztuka fotograficzna, która potrafi odzwierciedlić owe dwie odmiany dychotomii w pracach naszych koleżanek i kolegów z Białostockiego Towarzystwa Fotograficznego. Przy pomocy aparatu fotograficznego możemy uzmysłowić odbiorcy i sobie, jak często mamy do czynienia z dwudzielnością naszej rzeczywistości. Rozwój techniki fotograficznej pozwala oddać na zdjęciach zjawisko nazywane niekiedy filozoficznie bifurkacją, która oznacza po prostu rozgałęzienie, rozwidlenie, czyli dwoistość otaczającego nas świata. Białostockie Towarzystwo Fotograficzne powstało 18 lipca 1953r. Aktywnie wówczas działali w nim min. Wiktor Wołkow, Henryk Rogoziński, Waldemar Jasienowicz, Waldemar Grzegorczyk, Piotr Sawicki, Janusz Niechwiedowicz, Zbigniew Ciepłucha, Marek Dolecki, Zdzisław Rynkiewicz. W latach 70- tych ub. wieku zorganizowano pierwszy w Polsce cykliczny konkurs fotograficzny „Biennale Fotografii Sportowej” oraz ogólnopolski konkurs „Czas i Obraz Północno – Wschodniej Polski”.
Andrzej Alicki i Czesław Zdanowicz
Andrzej Alicki, Ewa Bijak, Jerzy Bojko, Adam Jakubowski, Monika Mściwujeska, Agnieszka Pilecka, Joanna Sawicka, Czesław Zdanowicz, Cezary Fabiszewski
Kampus UwB, Uniwersyteckie Centrum Kultury, Ciołkowskiego 1N. Wystawa dostępna do 30.09.21, Pn-Pt, w godzinach 14:00 – 18:00