Zainteresowanie fotografią nastąpiło w określonym momencie życia Evy Rubinstein. Stało się do po rozwodzie w końcu lat 60. Miała możliwość poznawania istoty medium od wybitnych fotografów amerykańskich. W latach 70. i 80. stworzyła wiele wyjątkowych prac, które dodatkowo stymulowały rozwój fotografii polskiej, która w tym czasie otworzyła się na modernizm amerykański. W jej wydaniu fotografia poprzez tradycję surrealizmu i abstrakcji, wykorzystując specyficzne oświetlenie, radykalne kadrowanie, a czasem prostotę rejestrowanego motywu docierała do tajemnicy naszej egzystencji, czy precyzując jej symbolicznych desygnatów, ponieważ sfera symboliczna z własnej natury musi pozostać nieprzenikniona. Jej fotografie wiele mówią o pięknie a nawet sile istnienia, a z drugiej strony o kruchości i melancholii każdej formy życia. Ale zadaniem fotografa jest znalezienie intrygującego motywu, podkreślenie jego istoty oraz nadanie mu specyficznej formy, która jest rozpoznawalna w zdjęciach Rubinstein. Pamiętam, jak fotografowała w połowie lat 80. wykorzystując zwykły kompaktowy aparat Olympus Mju, określając go „idiot camera”. Fotografowała w codziennej chwili, ponieważ dostrzegała i widziała to, czego inni nie dostrzegali i na co nie zwracali uwagi. Powstały fotografie bardzo ważne, w których zawarta jest wieloaspektowość naszej egzystencji, tak trudnej do jednoznacznej interpretacji, w której duchowość przeplata się z poetyckim obrazowaniem.
Krzysztof Jurecki
Ur. 1933 w Benos Aires. Córka światowej sławy pianisty Artura Rubinsteina i Anieli Rubinstein ( z domu Młynarskiej). Do roku 1939 mieszkała wraz z rodzicami w Paryżu. Po wybuchu II wojny światowej jej rodzina wyemigrowała do Nowego Jorku. W 1946 otrzymali obywatelstwo amerykańskie. Studiowała w Scripps College i na Wydziale Teatralnym Uniwersytetu Kalifornijskiego. Początkowo profesjonalnie zajęła się baletem a od 1967 fotografią. Uczyła się m.in. u Lisette Model i Diane Arbus. Początkowo zainteresowana reportażem, a następnie fotografią portretową i dokumentalną. W latach 80 wykładała fotografię w Szkole Filmowej w Łodzi. Jej najważniejsza wystawa w Polsce odbyła się w 1984 r. w Muzeum Sztuki w Łodzi, której kuratorką była Urszula Czartoryska, propagatorka twórczości i jednocześnie bliska jej znajoma. Rubinstein miała także kontakty z opozycją demokratyczną w Polsce, co uwidoczniła w portretach, m.in. na wystawie w Nawie św. Krzysztofa w Łodzi oraz z kręgiem fotografii „fotografii elementarnej”. Jej twórczość inspirowała m.in. dokonania Andrzeja J. Lecha, Wojciecha Zawadzkiego i Bogdana Konopki. Jest inicjatorką i organizatorką Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Artura Rubinsteina w Łodzi.
Ur. 1960. Krytyk, historyk oraz kurator sztuki, doktor nauk humanistycznych. Członek honorowy Związku Polskich Artystów Fotografików. Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Autor licznych publikacji na temat fotografii i historii sztuki. Jest autorem kilku książek oraz licznych tekstów o fotografii i historii sztuki. Swoje teksty publikował m.in.: w „ Arteon ”, „Aspiracje” „Format” (stały współpracownik w latach 1990-2021), „Fotografia”, „Krytyka Literacka”, „Obieg”, „Obscura”, „Projekt” (1987- 89). Od 1990 roku do 2014 był stałym współpracownikiem czasopisma „Exit”, w latach 2000–2010 "Kwartalnika Fotografia” i od 2022 ponownie. W latach 1985–2005 pracował w Muzeum Sztuki w Łodzi, w którym od 1998 do 2005 roku był kierownikiem Działu Fotografii i Technik Wizualnych. Wykładowca na AHE i ASP w Łodzi.
Galeria Sleńdzińskich ul. Waryńskiego 24A; dostępna 27.09-20.10.2024; wt.-pt. 11:00-17:00, niedz. 11:00-17:00, pon. i sob. nieczynna. 28.09,2024 czynna w godzinach: 11:00-17:00.