Czarno-białe fotografie wykonane w okresie sowieckiej Łotwy; tytuł wystawy – „Theme 011” – jest dowcipną uwagą do ówczesnej tendencji używania liczb w tytułach. Autor mówi, że jego twórczość można podzielić na „okres ludzki” i „okres nie-ludzki”, podczas którego powstał „Theme 011”, jako satyryczna charakterystyka środowiska socjalistycznego. Na tych dokumentalnych fotografiach ludzie są jedynie elementem miejskiego środowiska. Symbole, napisy ideologiczne, procesje i rytuały, codzienność – wszystko wydaje się uchwycone przypadkiem; jest to jednak świadectwo cierpliwości fotografa w oczekiwaniu na „odpowiedni moment”. Dziennikarka Ērika Šmeļkova powiedziała kiedyś o Gvido Kajonsie, że „Jego niemal idiotycznie perfekcyjna technika fotograficzna stwarza wrażenie, że dane miejsce jest uchwycone poza czasem i żyje własnym życiem, z wyłączeniem ludzi”.
Gvido Kajons (1955), podobnie jak inni członkowie grupy fotografów „A”, nigdy nie studiował fotografii akademickiej. Na początku było to jego hobby. Gvido Kajons zaczął fotografować, gdy był w piątej klasie, używając aparatu wyprodukowanego w latach trzydziestych XX wieku, znalezionego przez jego dziadka. Fotograf jest absolwentem Wydziału Radiotechnicznego Instytutu Politechnicznego w Rydze. W latach 90. pracował jako fotograf dla magazynu „Liesma” („Flame”). Od 1979 roku Gvido Kajons bierze udział w wystawach zbiorowych i wystawach indywidualnych na Łotwie iw innych krajach, m.in. w Galerii Waltera Phillipsa w Kanadzie, galerii "Van der Berlage" w Holandii, w Hali Wystawowej "Weserburg" w Niemczech. Jego najbardziej znane serie zdjęć to „Ar Minoltu pa dzīvi” („Życie z Minoltą”, 1994), „Nacionālā ģeogrāfija” („National Geography”, 1998). Podczas wernisażu Gvido Kajons po raz pierwszy zaprezentuje książkę „Theme 011”. bierze udział w wystawach od 1979 roku. W latach 80-tych, wraz z Andrejsem Grantsem, Valtem Kleinsem, Mārtiņšem Zelmensem i innymi, Grupa A została włączona do nieformalnego stowarzyszenia fotografów, uznawanego za twórcę współczesnej tradycji fotografii dokumentalnej na Łotwie. Chociaż nazwisko Kajonsa w fotografii łotewskiej nie wymaga komentarzy
Muzeum Archidiecezjalne, ul. Warszawska 48 – dostępna do 14.10.21 pn-wt, czw-pt 9:00-13:30, środa 13:00-17:30. Wyjątkowo czynna 25.09.21 w godzinach 12:00-16:00