Title Image

Gvido Kajons

THEME 011

Gvido Kajons

THEME 011

Czarno-białe fotografie wykonane w okresie sowieckiej Łotwy; tytuł wystawy – „Theme 011” – jest dowcipną uwagą do ówczesnej tendencji używania liczb w tytułach. Autor mówi, że jego twórczość można podzielić na „okres ludzki” i „okres nie-ludzki”, podczas którego powstał „Theme 011”, jako satyryczna charakterystyka środowiska socjalistycznego. Na tych dokumentalnych fotografiach ludzie są jedynie elementem miejskiego środowiska. Symbole, napisy ideologiczne, procesje i rytuały, codzienność – wszystko wydaje się uchwycone przypadkiem; jest to jednak świadectwo cierpliwości fotografa w oczekiwaniu na „odpowiedni moment”. Dziennikarka Ērika Šmeļkova powiedziała kiedyś o Gvido Kajonsie, że „Jego niemal idiotycznie perfekcyjna technika fotograficzna stwarza wrażenie, że dane miejsce jest uchwycone poza czasem i żyje własnym życiem, z wyłączeniem ludzi”.

Gvido Kajons

Gvido Kajons (1955), podobnie jak inni członkowie grupy fotografów „A”, nigdy nie studiował fotografii akademickiej. Na początku było to jego hobby. Gvido Kajons zaczął fotografować, gdy był w piątej klasie, używając aparatu wyprodukowanego w latach trzydziestych XX wieku, znalezionego przez jego dziadka. Fotograf jest absolwentem Wydziału Radiotechnicznego Instytutu Politechnicznego w Rydze. W latach 90. pracował jako fotograf dla magazynu „Liesma” („Flame”). Od 1979 roku Gvido Kajons bierze udział w wystawach zbiorowych i wystawach indywidualnych na Łotwie iw innych krajach, m.in. w Galerii Waltera Phillipsa w Kanadzie, galerii "Van der Berlage" w Holandii, w Hali Wystawowej "Weserburg" w Niemczech. Jego najbardziej znane serie zdjęć to „Ar Minoltu pa dzīvi” („Życie z Minoltą”, 1994), „Nacionālā ģeogrāfija” („National Geography”, 1998). Podczas wernisażu Gvido Kajons po raz pierwszy zaprezentuje książkę „Theme 011”. bierze udział w wystawach od 1979 roku. W latach 80-tych, wraz z Andrejsem Grantsem, Valtem Kleinsem, Mārtiņšem Zelmensem i innymi, Grupa A została włączona do nieformalnego stowarzyszenia fotografów, uznawanego za twórcę współczesnej tradycji fotografii dokumentalnej na Łotwie. Chociaż nazwisko Kajonsa w fotografii łotewskiej nie wymaga komentarzy

Dostępność Wystawy

Muzeum Archidiecezjalne, ul. Warszawska 48 – dostępna do 14.10.21 pn-wt, czw-pt 9:00-13:30, środa 13:00-17:30. Wyjątkowo czynna 25.09.21 w godzinach 12:00-16:00